top of page

CKV Review SHAME/FAME

De documentaire Shame/Fame gaat over het leedvermaak op het internet, tegenwoordig is er steeds meer leedvermaak op het internet te vinden en de impact hiervan wordt steeds groter, daarom is de maker opzoek gegaan naar de personen achter de filmpjes, de maker van de documentaire is vooral actief op Dumpert en haalt daar de filmpjes die ze behandeld vandaan. De boodschap van de maker is dat het belangrijk is om niet zomaar iets te filmen, maar mensen hebben tegenwoordig een urgentie om leedvermaak te filmen. Zo zie je ook in de documentaire dat mensen tegenwoordig meteen hun camera of telefoon pakken als er ruzie is of er gevochten wordt. Ik denk dat de maker hier een punt mee wilt maken dat het niet goed is om zomaar iemand te filmen, zo is er ook een man geïnterviewd die zijn baan door zo’n filmpje. Ik vind zelf dat je niet zomaar iets op het internet mag delen, hier zijn ook wetten voor zoals de privacy wet, ook is het een momentopname van die persoon en kan het daarentegen wel een grote impact hebben op iemands leven. Daarom moeten platformen als Dumpert de gezichten van de personen die gefilmd worden onherkenbaar moeten maken, zo heb je nog steeds het leedvermaak, maar met een onherkenbare persoon. Ik vind ook dat je alles mag delen op het internet, zolang je rekening houdt met de privacy van de persoon, dit kan je doen door bijv. het gezicht van de persoon in kwestie onherkenbaar te maken of toestemming te hebben van de persoon. Ik vind wel dat met het bewijs tegen misdaden hier een uitzondering op gemaakt mag worden. Zelf deel ik bijna niets op het internet, ik heb wel een Instagram account, maar die staat op privé en zo kan dus niet iedereen alles bekijken. Als ik mezelf op het internet opzoek vind ik ook niets.

bottom of page